Smaller Default Larger

Celem obchodów tego dnia jest zwiększenie wiedzy o mózgu oraz informowanie społeczeństwa o konieczności badań układu nerwowego. 

Ludzki mózg to ważący około 1,5 kilograma galaretowaty twór, przez który nieustannie płyną, z prędkością kilkuset kilometrów na godzinę, impulsy elektryczne. W 80 proc. składa się z wody, resztę stanowią białka, tłuszcze, cukry i sole mineralne.

Mózg to „centrum dowodzenia” naszego organizmu, dzięki niemu widzimy, słyszymy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje. Mózg odpowiada za wszelkie bodźce docierające do naszego organizmu. Składa się z dwóch półkul, w których  znajdują się zwoje mózgowe odpowiadające za poszczególne cechy i funkcje życiowe. Dzięki lewej półkuli mówimy i rozumiemy naszą mowę, czytamy, piszemy a także logicznie myślimy oraz odczuwamy pozytywne emocje. Prawa półkula odpowiada za: kreatywność, myślenie abstrakcyjne, wyobraźnię, zdolności muzyczne, plastyczne i artystyczne, intuicję, oraz odczuwanie negatywnych stanów emocjonalnych.

Nieprawidłowa praca mózgu źle wpływa na cały organizm, dlatego warto zadbać o nasz mózg i stosować zróżnicowaną i zbilansowaną dietę. Aby nasz mózg pracował lepiej i wydajniej należy pamiętać, aby w naszej diecie nie zabrakło:

  • kwasów omega-3,
  • witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego),
  • witamin D, C, A, E,
  • minerałów: potasu, żelaza, magnezu, cynku, jodu, chromu i manganu.

Dobre nawodnienie, antyoksydanty i lecytyna również wspomagają pracę mózgu. Niedostateczna ilość tych związków w organizmie może skutkować niepokojem, agresją, bólami głowy, problemami z zasypianiem, ciągłym zmęczeniem i stanami depresyjnymi.

Naszemu mózgowi szkodzą również:

  • palenie papierosów (w tym bierne),
  • dieta bogata w cukier, alkohol, sztuczne barwniki i aromaty,
  • przejadanie się, produkty typu fast food,
  • nadciśnienie, cukrzyca i nadwaga.

 

Mózg odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie całego naszego organizmu, dlatego tak ważne jest abyśmy zaczęli dbać o niego od najwcześniejszych lat. Wykazujmy troskę o niego poprzez dostarczanie odpowiedniej ilości snu, a także spożywanie różnorodnych posiłków opartych na Piramidzie Zdrowego Żywienia oraz bądźmy aktywni fizycznie – dzięki temu wesprzemy zdolności poznawcze naszego mózgu.

Źródło:https://ncez.pl/, http://www.dlamozgu.pl/